Kovat säästötalkoot odottavat
Seuraavaksi muodostettava hallitus joutuu tekemään kovia säästöpäätöksiä, jotka eivät ole ay-väen mieleen. Nämä säästöt koskevat koko suomen kansaa, erityisesti sosiaali-, terveys- ja koulutuspalveluja. Suomi velkaantuu päivä päivältä enemmän, ja hallituksella ei ole muita vaihtoehtoja kuin alkaa purkamaan palveluita, mikäli emme halua EU:n puuttuvan maamme asioihin. Subjektiivisiin etuuksiin on pakko puuttua. Valoa tunnelin päässä ei ole näkyvissä. Unionin taholta on mahdollista laittaa virkamiehet tekemään ne kipeät poliittiset ratkaisut, joita maamme poliitikot eivät halua tai uskalla tehdä. Maattomat teknokraatit joilla on pysyvä virka, ovat käytännössä erottamattomia, eivät ymmärrä suomalaisia ja heidän tarpeitaan. Olemmehan jo pudonneet luottoluokituksessa AAA:sta luokkaan AA+ ja luokituksemme tulee putoamaan entisestään. On vain ajan kysymys tapahtuuko se tänä vai ensi vuonna. Tärkeää näiden supistustenkin keskellä on turvata vähävaraisten mahdollisuus elää nykyisellä tulotasolla tai paremminkin nostettava heidän ansioitaan. Heidän ansioidensa korotukset menevät varmasti suoraan kulutukseen eivätkä karkaa maastamme veroparatiisimaihin.
Harri Lindell
Perussuomalaisten Helsingin kaupunginvaltuutettu
Julkisen sektorin henkilöstömenot ovat paisuneet aivan liian korkeiksi. Sieltä voidaan karsia melkoisen paljon. Sitten eläkekatto pitäisi saada aikaiseksi ja pian ja sellaiseksi, että kukaan ei rikastu enää eläkkeellä ollessa. Sitten kansallinen maataloustuki on aivan mieletön ja kallis systeemi. Ruotsi on paljon vauraampi yhteiskunta, eikä sielläkään enää makseta kansallista tukea maanviljelijöille. Ja eikös niitä turhanpäiväisiä yritystukiakin maksella valtavia summia vuosittain aina suunnilleen samoille yrittäjille. Jos todella haluttaisiin, niin valtion talous saataisiin kohtuudella tasapainoon siten, että tavallinen tossunkuluttaja ei kärsisi ollenkaan, mutta haluja siihen ei löydy. Jokainen varmaan tietää, mitä pitäisi tehdä, mutta kun hyväosaisten varpaille ei uskalleta astua, niin tässä sitä vaan velkaannutaan 10 miljardia vuosittain lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Voisitko antaa selkeitä esimerkkejä, siis ihan konkreettisia, mitä voitaisiin karsia? Muutoin kirjoitelmasi jää pelkäksi heitoksi.
Eikö helpoin eläkekatto olisi veroprogressio?
Ilmoita asiaton viesti
#4
Käy Jouko joskus kunnan tai kaupungin virastossa ja huomaat siellä aikaansa viettäviä henkilöitä, jotka saavat siitä palkan.
Valtiolla on monessa paikassa sama meininki. Ympäristöasiat eivät työllistä esim. kaikkia työntekijöitä ja aika käy ”töissä” pitkäksi.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, mm. jonottajia. Johtuu siitä, kun ei ole tarpeeksi viranhaltijoita ja toimihenkilöitä. Mutta tietysti aina joku sellainen, jonka työstä ei itse mitään tiedä, on syyllinen kaikkiin ongelmiimme.
Olenpa nähnyt jopa ihan telakoilla ihmisiä, joilla tulee aika pitkäksi. Eräskin kollega nukkui koko kuukauden uloslyöntivintillä, kun urakka oli laskettu päin mäntyä, laskenta ei saanut asiaa korjata, mutta työpaikalla piti olla.
Ilmoita asiaton viesti
Ennen kaikkea kuntapuolelta pitää karsia tarpeetonta henkilöstöä, mutta harkiten lähinnä eläkejärjestelyjen kautta siten, ettei eläkkeelle siirtyvien tilalle palkata uusia paperin pyörittäjiä. Irtisanomisia pitää välttää, jotta työttömyys ei enää lisääntyisi. Se voi tulla kunnalle jopa kalliimmaksi kuin jo muutoinkin lopuillaan olevan työsuhteen jatkaminen.
Muuten pidän Harri Lindellin pelottelukampanjan jatkoa asiattomana. Miehelle on jäänyt oppositiolevy päälle. Pelottelun sijaan ihmisille pitää luoda toivoa paremmasta. Siihen on perusteitakin. Suuret biotuotannon laajennukset ovat käynnistyneet ja käynnistymässä. Kasvukeskusten asuntorakentamista voidaan tehostaa jne.
Ilmoita asiaton viesti
Voisitko kertoa, ketkä siellä kunnissa tarkkaan ottaen ovat tarpeettomia?
Ilmoita asiaton viesti
#9
Kaikki joiden toimenkuvan kertomiseen menee kauemmin kuin 7 -sekuntia.
Ilmoita asiaton viesti
Onko nimesi Viljo? Tuntuu näitä sivupersoonia olevan taas liikkeellä.
Esitäpä kihlakunnantuomarin toimenkuva 7 sekunnissa.
Ilmoita asiaton viesti
#16
”Olen kihlakunnantuomari”
Eikös tuon sano tavaamalla alle 7 -sekuntia?
Ilmoita asiaton viesti
Ja tuo oli siis mielestäsi ”Kihlakunantuomarin” toimenkuvaus.
No, tuolla kriteerillä ei vähennettäviä ole. Paitsi, jos puhuu oikein hitaasti.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä etunimeni on Viljo. Sivupersoonista en tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Muista kunnista en tarkalleen tiedä, mutta Saarijärvellä liikaa väkeä on ainakin maakäytössä ja kaavoituksessa. Kyllä niillä töitä on, mutta paremmin pärjättäisiin, ilman kyläkaavoja esimerkiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ahaa, työtekijöitä voitaisiin hyvinkin vähentää, jos vähennettäisiin töitä! Selvästi siis ihan ylimääräisiä.
Ilmoita asiaton viesti
Kerron sinulle Jouko. Tutkimme palkanlaskijoiden tehokkuutta kolmessa kunnassa. Iso, pieni ja keskikokoinen. Keskiarvona yksi palkanlaskija laski 200 palkkaa kuukaudessa. Palveluyrityksessämme yksityisellä puolella luku oli 650. Palkkasimme palkanlaskijoita kunnista ja opetimme heidät tehokkaaseen työskentelyyn. Kaikkien kokemus oli, että kunnissa laiskotellaan. Yksi lähti kuntaan takaisin. Peruste. Palkka putoaa neljäsosan, työmäärä putoaa kolmasosaan ja voi paremmin hoitaa omia asioita työajalla.
Kokenut päällikkömme siirtyi kunnan palvelukseen johtamaan 6 hengen talousyksikköä. Puolen vuoden seurannan jälkeen hän totesi, että töitä oli vain kahdelle. Ehdotti neljän henkilön vähennystä. Vastaus oli, että meillä ei vähennetä ketään ja parempi olisi, että herra lähtisi itse. Niin hän tekikin.
Edellisillä faktoilla ja omalla kokemuksellani olen laskeskellut, että julkiselta sektorilta voitaisiin vähentää 100.000 henkilövuotta alkamalla tekemään töitä aikuisten oikeasti ei leikkimällä työntekoa.
Lueskelin nuorempana johtamisesta ja organisaatioiden tehokkuudesta. Ykkössijalle oli asetettu katolinen kirkko. 800 miljoonaa jäsentä (muistinvarainen luku) ja viisi organisaatioporrasta. Montakohan organisaatioporrasta on suomalaisissa kunnissa.
Luetuista aineistoista jäi mieleeni vertaus vuosien takaa. Helsingissä ja Zurichissä oli saman verran kunnan työntekijöitä. Asukkaita Zurichissä oli 10-kertainen määrä. Ehkä olisi aika käydä muualla oppimassa miten Suomen hallintohimmeleitä voisi keventää. Yksi tapa olisi vähentää säännöksiä ja valvontaa. Yhtenä esimerkkinä alkoholi. Muualla viinejä myydään ruokaupoissa ja ravintoloita voi pitää auki vaikka 24/7.
Ilmoita asiaton viesti
Harvoin pääsen lukemaan noin yksiselitteistä tutkimusta. Sehän täyttää kaikki tieteellisen tutkimuksen edellytykset.
Ihan vertailun vuoksi voisit esittää arvioin: Kuinka monen henkilön palkan Sottungan kunnan palkanlaskija ehtii laskea kuukaudessa? Saisi vähän käytännön tuntumaa kunnista.
Odottelen mielenkiinnolla tieteellistä tutkimuksestasi tehtyä tieteellistä johtopäätöstäsi.
Zürich: 380 000 as. Kymmenen kertaa Helsinki?
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt sen sanoo ministeriö: EKP ja euro ovat kriisin syypäitä”
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2015/05/06/n…
Mutta ideologiset aurinkolasit kun rajoittaa todellisuuden havaitsemista, niin konsensus-kuorossa huudetaan taas: ay-liikkeen vika, kansalaiset on eläneet kuin pellossa, kyllä kansa tietää kun laitetaan kuriin. IMF ja maailman johtavat taloustieteilijät vaan varoittavat, että kovat säästöt ajaa Suomen syvemmälle lamaan kuten Kreikassa. Mutta onneksi suomalaiset poliitikot tietää paremmin…
Ilmoita asiaton viesti
Muuten ihan mielenkiintoinen artikkeli, mutta Hetemäki ei suinkaan ole VVM:n ”ylin virkamies”.
Ilmoita asiaton viesti
No tässä taas näemme, että mihinkään mitä mediassa meille tarjotaan, ei voi luottaa… 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Martti Hetemäki on valtiosihteeri kansliapäällikkönä VVM:ssä.
Kuka valtiovarainministeriön virkamiehistä on hierarkiassa ylempänä Hetemäkeä ?
P.S. Valtiovarainministeri (Antti Rinne) johtaa ministeriötä, mutta hän ei ole virkamies.
Ilmoita asiaton viesti
Ministeri on hallinnonalansa ylin virkamies. Ministeri on nimenomaan virkamies.
On valitettavaa, että tämä tosiasia tuntuu unohtuvan sekä kansan valtaosalta että medialta.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä unohtuu myös valtioneuvoston ja kaikkien eri ministeriöiden omilta esittelysivuilta.
Vaikuttaa todennäköiseltä, että ministerimme eivät tiedä olevansa ministeriöidensä ylimpiä virkamiehiä. Rikosoikeudellinen vastuukin kun poikkeaa esimerkiksi normaalin valtion virkamiehen vastuusta ja syyte mahdollisesta virkatoimessa tapahtuneesta rikoksesta käsitellään poikkeuksellisesti valtakunnanoikeudessa.
P.S. On sangen outoa, että kun henkilö on nimitetty ministeriksi ja on ottanut vastaan ministerin tehtävät, häntä samalla perustuslaissa kielletään ministerinä ollessaan hoitamasta julkista virkaa 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tässä vitkuteltu jo turhan pitkään tekemättä mitään. Kataisen hallituksen alkumetreillä olisi ollut se hetki jolloin sopeutustoimet olisi pystynyt hoitamaan vähemmän kivuliaalla tavalla, mutta sosialidemokraattien talouspolitiikka esti kaikki muutokset. Urpilaisen utopistinen odottelupolitiikka on tullut maksamaan kymmeniä miljardeja ja aivan turhaan. Nyt on edessä entistä rankemmat talkoot.
Ilmoita asiaton viesti
” joutuu tekemään kovia säästöpäätöksiä, ”
Miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kysymys.
Suomen julkishallinnon tehokkuus on Euroopan huippuluokkaa.
Suomen nettososiaalimenot suhteessa BKTeehen on OECD-maissa vasta sijalla 14.
Suomen julkisen sektorin nettovarat on Euroopan parhaat.
http://www.labour.fi/tutkimusjulkaisut/raportit/ra…
http://heikkituhkanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/193…
Ilmoita asiaton viesti
Tämä on hauskaa puolueelta, joka koko ajan natkuttaa ”pahoista pyrkoranteista”: ”laittaa virkamiehet tekemään ne kipeät poliittiset ratkaisut, joita maamme poliitikot eivät halua tai uskalla tehdä”
Ilmoita asiaton viesti
” Subjektiivisiin etuuksiin on pakko puuttua.”
Miksi?
Ilmoita asiaton viesti
Analysoin hiukan tuota Seppo Leskistä joutessani:
>Julkisen sektorin henkilöstömenot ovat paisuneet aivan liian korkeiksi.
>Sieltä voidaan karsia melkoisen paljon.
Noh, itse asiassa julkinen sektori on vain 26% BKT:sta, kun asiaa
analysoidaan sillä tavalla reilusti, että ei-julkiselle (eli yksityiselle)
varataan se 74%, joka tekee 100% summaksi. Nythän julkisuudessa toitotetaan
lukuja, jotka tekevät summaksi hauskat 240%. Tämä on hiukan demagogista
(mutta ihailtavan rohkeaa) Alkion laskuopin vääristelyä.
>Sitten kansallinen maataloustuki on aivan mieletön ja kallis systeemi.
Ei ehkä ole. Jonkin verran pitää asettaa painoa omavaraisuudelle ja sille,
että Euroopassa usein maatalous seuraa huonompia standardeja kuin meillä.
Olemme kyllä kiitettävästi pienentäneet varmuusvarastojamme lähes kuudesosaan
vuoden 2006 tasosta. Mutta omavaraisuus ei ole pelkkiä kriisiajan varastoja vaan myös tuotantokapasiteetti…
>Ruotsi on paljon vauraampi yhteiskunta, eikä sielläkään enää makseta >kansallista tukea maanviljelijöille.
Ruotsin maanviljelys sijaitsee etelämpänä kuin Suomen. Ruotsi on asumaton
CIA Atlaksen mukaan 100 km Turusta ylöspäin. Lisäksi Ruotsin tuotantoalueilla terminen kasvukausi on Saksan tasoa (johtuu Golf -virran läheisyydestä).
Ei juuri kannata verrata Ruotsiin maatalousasioissa, paitsi kahdesta syystä, jotka tunnollisesti listaan heti seuraavassa:
– demagogia
– tietämättömyys
>niin valtion talous saataisiin kohtuudella tasapainoon siten, että
>tavallinen tossunkuluttaja ei kärsisi ollenkaan, mutta haluja siihen ei >löydy.
Tässä on jonkinlainen ’yhteiskuntatieteellisen positivismin’ tuoksu.
Luultavasti ei ole olemassa mitään mahdollisia korjausliikkeitä, joissa
tavallinen tossunkuluttaja ei kärsisi. Tossunkuluttaja nimenomaan tulee
kärsimään, ja establishmentti on housut kintuissa ja yrittää kuumeisesti
keksiä kautta-rantain selityksiä, miksi nyt olisi alettava kärsiä ihan yllättäen.
>Jokainen varmaan tietää, mitä pitäisi tehdä, mutta kun hyväosaisten
>varpaille ei uskalleta astua, niin tässä sitä vaan velkaannutaan
>10 miljardia vuosittain lisää.
Tähänkin pieni digressi: ilmeisesti kukaan ei tiedä mitä pitäisi tehdä ja
velkaantuminen voi olla hyvä vaihtoehto. Koskaanhan ei tiedä miten peli päättyy. Meillä on nyt suunnilleen samat saatavat ja velat, ja on vaikea
sanoa, kuka saa periä ja kuka joutuu perittäväksi, jos globaali
Monopoli-peli joskus päättyy.
Ilmoita asiaton viesti
Suuri ja nahtava tiedusteluorganisaatio CIA:kin näköjään osaa erehtyä. Ruotsin pohjoisissa maakunnissa, jos otetaan tuo Turusta noin 100 km pohjoiseen suuntaviivaksi, joihin kuuluu Norrbotten, Gästrikland, Västerbotten, Lappland, Ångermanland, Jämtland, Hälsningland, Medelpad ja Härjedalen asuu yhteensä noin 1.200.000 ihmistä.
Ilmoita asiaton viesti
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041615455815_u…
It-osasto voi katsoa töissä kunnissa/valtiolla tietokoneen logista onko joku käynyt vaikka kuukauteen työmaalla kun sihteeritkään ei tiedä missä joku on. Tämähän on ollut maantapa yli 20 vuotta kun toisilla on ns. vuosityöaika ja hienot tittelit sekä järkyttävät palkat niin voi huidella missä vaan. En puutu yksityisiin firmoihin. Jokaisen jos pitäs leimata kellokortti töihin tullessa ja lähtiessä hommapelaisi jotenkin edes, paitsi toiset käy leimaamassa kortteja ympäri Suomea aamusta ja sitten työpäivän jälkeen jos on semmoinen ”unelmien” työ jota ei valvo kukaan eli ns. ”itsenäinentyö.”
Täys pässikin tajuaa systeemin kusetuksen tai sitten on aivan pihalla käytännöstä ja teoriasta joita kyllä näyttää riittävät ikävä kyllä.
Parhaita on että saatu kiinni purjehtimasta välimereltä, rakentaneet omakotitaloja työnohessa, aurinkoa ottamassa, omia bisneksiä hoidetaan sivussa töissä, kesämökillä pihatöissä tai sitten pitämässä ”palaveria” toisen hyvävelin kanssa Suomessa joka on laillista vielä ja kansa maksaa koko lystin.
Kunhan pelleilin, kaikki palaverit ja kokoukset ympäri SUomea on todellakin tärkeitä jotta on töitä ja hotellit majoittaa työntekijöitä.
Tossa joku mainitsi että eläkejärjestelyin hoidetaan, näinhän on tehtykkin että lusmuiluista vielä palkitaan monia kovapalkkaisia eläkkeellä. Sitten tilalle ei palkata ketään koska pitäs uudelle ”keksiä” töitä sekä hieno titteli, olikohan Suomessa jos muistan 10 000 eri titteli/nimikettä jotta saadaan 7 sekunnissa työnkuvaus kerrottua ja monilla voi olla 25 vuodessa 25 eri nimikettä ja täysin samattyöt ja samapalkka. Työllistävä vaikutus ainaskin monille 😉
Ja monet työt ovat aivan turhia joilla ei mitään merkitystä vähän kuin tullilapun täyttäminen Venäjän(Neuvostoliiton) tullissa jne.
Katoin nopeasti ammattinimikkeitä ja monia puuttuu listalta.
http://www.iltalehti.fi/tyoelama/2015050719636091_…
Ja säästöt sekä kiristykset otetaan yleensä paskapalkkaisista josta kiristetään kun pitäs tehdä päinvastoin.
Palkatontyö on nykyajan trendi, miksi maksaa palkkaa kun voi karenssin avulla kiristää monia.
On lottovoitto syntyä maailman rehellisemmässä maassa.
Ilmoita asiaton viesti