Harri Lindell

Helsingin öljyntorjuntakalusto on riittämätöntä

Itämeren lisääntynyt öljytankkeriliikenne on Suomen rannikolle todellinen nykypäivän uhkatekijä. Helsingin edustalla olevista Isosaaresta ja Kuivasaaresta on lyhimmillään vain noin 18 kilometriä matkaa kansainvälisille vesille, joilla öljytankkerit seilaavat. Suuren öljyonnettomuuden sattuessa ja epäsopivissa tuuliolosuhteissa rannikkomme saastuu kokonaan öljystä noin kuudessa tunnissa.

Pohjoistuuli alueella ei ole tavallista, jolloin öljy kulkeutuisi Viron rannikolle. Tilastollinen tosiasia on, että yleensä alueella tuulee Suomen rannikkoa kohti. Öljyntorjunta-alukset Halli ja Hylje ovat kirjaimellisesti pisara meressä muutaman kilometrin mittaisine öljyntorjuntapuomeineen.

Öljyonnettomuuden sattuessa Suomenlahdella on öljyntorjuntamahdollisuus nykyisillä öljyntorjuntalaitteilla olematon. Osa itämerellä liikennöivien alusten omistajamaista ei ole useista kansainvälisistä yrityksistä huolimatta liittynyt kansainväliseen sopimukseen, joka velvoittaa maita varustamaan öljynkuljetuslaivat kaksoispohjilla. Pohjakosketuksen saatuaan laivan uloin pohja vaurioituu, mutta sisempi pohja estää laivaa päästämästä lastina olevaa öljyä mereen. Tosiasiat pitää tunnustaa poliittisessa päätöksenteossa ja toimia ennaltaehkäisevästi Suomen ja suomalaisten parhaaksi mahdollisimman nopeasti.


Harri Lindell
Kaupunginvaltuutettu Helsinki
Terve Helsinki –listan 
Pormestari-/kunnallisvaaliehdokas

www.harrilindell.ehdolla.fi  

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Öljyntorjunta ei liene pelkästään tai lainkaan Helsingin ongelma, koska rannikkoa riittää Helsingistä itään että länteen kilometreittäin. Katsoisin, että torjuntakaluston hankinta on lähinnä valtion, ei kuntien heiniä. Paloautot ovat sitten asia erikseen.

Tässä voitaisiin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja samalla kehittää suomalaista laivateollisuutta entistä enemmän high-tech suuntaan.

Laivasto havittelee uusia taistelualuksia, jotka itsessään olisivat järjettömyyden monumentteja jollaisiksi panssarilaivat Väinämöinen ja Ilmarinen osoittauvat sotavuosina.

Miksi ei taistelualusten sijaan hankita monitoimialuksia, jotka laskevat miinat tai öljypuomit tilanteesta riippuen yhtä sujuvasti? Nostokurjet voisi nopeasti vaihtaa ohjuslaveteiksi tai päinvastoin. Elektroniikan voisi rakentaa helposti mil-spec. tasoiseksi ja aluksia operoisivat sotilaat.

Aina ei kannata piiloutua lain puolustusvoimien virka-avusta ja sen muodostamien esteiden taakse.

Modulaarisuus on päivän sana ja suunnittelijoille lähinnä vain hidaste. Rahastahan ei ole pulaa, kun kysymys on puolustusvoimien hankinnoista.

Rakennetaan runko, johon voi jouhesti vaihtaa varusteita ja tarvikkeita sen mukaan, onko kyseessä sotilas vai siviilikriisi. Näin superkalliit alukset eivät seiso Pansion satamassa tyhjän panttina vaan niistä olisi oikeasti hyötyä myös pelastus- ja meripelastustoiminnalle sekä tuikitärkeässä öljyntorjunnassa. Niistä voisi myös jouheasti laskea maihin komppanian verran miehiä tai pari panssaria peräluukun kautta ja peräkannella voisi säilyttää koristeena vaikkapa NH-90 helikopteria.

Ajatus ei liene mahdoton muiden paitsi meriupseerien silmissä. Heille tärkeintä olisi päästä mukaan maailman kriisipesäkkeisiin esittelemään suomalaista sotilastaitoa.

Meillä on osaamista laivansuunnittelussa ja rakentamisessa. Suunnitellaan ja rakennetaan valtion varoilla aluksia, jotka kykenevät palvelemaan sekä sodassa että rauhassa yhtä tehokkaasti.

Helsingin lisäksi ne palvelisivat ja suojelisivat koko Suomen rannikkoa mahdollisilta venäläisten tai venäläisperäisen öljyn invaasioilta.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Eikös yksi öljyntorjunta-alus ole keräämässä pakolaisia Välimerestä.

Toimituksen poiminnat