Harri Lindell

Kaikki blogit puheenaiheesta Polttomoottori- ja sähköautot

Autojen elinkaaripäästöistä

Eräs blogisti, joka on estänyt minulta kommentoinnin blogiinsa, esitti erilaisia väitteitä sähköautojen elinkaaripäästöistä verrattuna polttomoottoriautoihin. Hän suositteli MIT:in carboncounteria.

Sähköautot kiihtyy mutta ei ratkaise meidän ongelmia

Politiikka on laji joka toimii purskeissa. Jokin asia nousee jonkin viiteryhmän ansiosta ylös ja siihen tarttuu lehdistö, some ja sen jälkeen alkaa politiikan tekeminen asialla. Siihen kurimukseen on nyt joutunut sähköautot ja liikenne ylipäänsä. Tämä on mielenvikaista koska liikenteen päästöt ei edes ratkaise ongelmaa joka meillä on ilmaston lämpenemisen kanssa. Mutta se miten asia ratkaistaan on poliittisesti ongelma. Nimittäin kukaan poliitikko ei halua sanoa, että tulevaisuudessa meidän on pakko vähentää kulutusta ja ohjata kulutusta hyvin eri tavalla kuin nyt. 

Rakennusten lämmityksessä suuri potentiaali hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen

Tehokkaimmat keinot ilmastonmuutoksen torjunnassa tuotos-panossuhteeltaan eivät ole autokannan korvaamisessa vähintään 40 000 € kappaleelta maksavilla sähköautoilla eivätkä miljardien raideinvestoinneissa. Suomessa on edelleen noin 200 000 öljylämmitystaloa, joihin maalämpöjärjestelmän asentaa puolella sähköauton hinnasta, ja CO2 -päästövaikutus on selvästi parempi kuin autolla. Öljylämmitystalo kuluttaa keskimäärin n. 2500 litraa öljyä vuodessa(https://www.energiatalous.fi/?p=799), ja auto elinkaarensa aikana n.

Ilmastonmuutos: Kuuluuko ilmaston muuttua vai ei?

Koululaiset lakkoilivat tänään ilmastonmuutosta vastaan. Tämän innoittamana aloin pohtimaan, mitä ilmastonmuutos oikeastaan sitten tarkoittaisi. Julkisuudessa käyty keskustelu antaa ilmastonmuutoksesta sellaisen kuvan, että ihmiset ovat luonnon puolesta säilyttämässä muuttumatonta luonnon järjestystä, jota ihmisen turhan hyvinvointinsa ja laiskuutensa vuoksi ilmaan pumppaamat kasvihuonepäästöt nyt uhkaavat. Jos emme kadu, vedet  nousevat ja hukuttavat rantakaupungit alleen. Jospa minäkin vähän ilmastolakkoilisin, ja kuvittelisin vähän tulevaisuutta.

Ratkeaako ilmastonmuutos auton moottorin vaihdolla?

Ilmastonmuutoksen torjunta on yksi tulevien eduskuntavaalien isoista teemoista ja vaalikoneissa on ahkerasti kyselty ehdokkaiden kantoja autoiluun vaikuttaviin muutoksin. Meillä suomalaisilla on paha tapa uskoa siihen, että ongelmat ratkeavat, kunhan valtio vain tukee tai rajoittaa tarpeeksi. Vaalikoneissa onkin tarjottu ratkaisuksi bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä ja sähköautojen hankinnan tukemista. 

Erilaisten autojen energiankulutuksesta

Sähköisen ajon ja polttomoottorilla tapahtuvan ajon energiankulutusten arviointi ajoneuvon toimintamatkaan liittyen on kohtuullisen yksinkertaista, paitsi että ei oikeastaan. Molempien ajotapahtumien keskimääräinen energiankulutus saadaan kyllä pelkistettyä arvoon, jonka yksikkö on Wh/km, mutta tuon lukeman muodostuminen itsessään on hieman monimutkaisempaa. Eikä energian varastointi ajoneuvossa sekään täysin suoraviivaista ole.

 

Polttomoottorin aika ei ole vielä ohi

Valitettavan usein ideologisista syistä halutaan tehdä nopeita ja rajuja päätöksiä niiden tehokkuutta ja seurauksia sen kummemmin ajattelematta. Hyvä esimerkki tällaisesta on viime aikoina voimakkaasti tapetilla ollut uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltäminen ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi. Jotkut puolueet ovat sen omaan vaaliohjelmaansa ottaneetkin.

Imperiumin vastaisku

 

Maailman autoteollisuus on ollut helisemässä erilaisten ilmastouhkien ja -uskovaisten edessä, ovatpa usean maan poliittiset päättäjät oma hallituksemme ja eduskuntamme mukaanlukien yhtyneet kuoroon.

 

Jotkut autonvalmistajat ovat mahtipontisesti ilmoittaneet lopettavansa polttomoottoriautojen valmistamisen kokonaan ja keskittyvänsä jatkossa vain sähköautojen valmistamiseen, esimerkkinä Volvo.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä